فرهیختۀ گرامی

با تحیّت و سلام

پس از حادثۀ عاشورا که در سال 61 هجری در سرزمین کربلا رخ داد، حاکمیت زمان، (به‌گمان خود) مطمئن شد که این واقعه انعکاس جدی نخواهد داشت و در واقع، همه چیز در محدودۀ کربلا به پایان رسیده و دفن شده است، اما نقش اُسرا، توابین، مختار و عملکرد مسلمانان آگاه و روشن‌ضمیر، همۀ آرزوهای حاکمیت را نقش بر آب کرد و عاشورا به یک جریان بزرگ بدل گردید و ناگفته‌های واقعه توسط اسرا و حتی خود دشمنان حاضر در صحنه، در صفحات تاریخ منعکس شد و دو برگ سیاه و سفید در تاریخ بر جا ماند. برگ سیاه آن حکایت‌گر ستم، قساوت، بی‌رحمی، کشتار و خشونت وصف‌ناپذیر و غیر انسانی گردید و برگ سفید آن آکنده از نورانیت، شفقت، مهر، گذشت، ایثار، شرافت، عدالت، عزت و انسانیت شد و برای آزادیخواهان، عدالت‌طلبان و ظلم‌ستیزان، سرمشقی زرین بجا نهاد. جریان کربلا همچنان بزرگ و بزرگ‌تر شد و شیعیان در هر نقطه‌ای از عالم، علاوه از بزرگداشت سالگردهای عاشورا، اغلب محافل و مجالس خود را به کربلا گره زدند و همواره بر مظلومیت امامشان گریستند و انسان‌های پیرامونی خود را اعم از مسلمان و غیر مسلمان متوجه عاشورا و زیبایی‌هایی کردند که در کربلا توسط امامشان آفریده شده بود.

بزرگداشت عاشورا اما در مقاطعی از تاریخ با خرافه و سنت‌های غیر عقلانی درآمیخت و متأسفانه دشمن نیز بعضاً وارد صحنه شد و تلاش کرد به عاشورای حسینی ـ‌که برای بشریت همۀ خوبی‌ها را به ارمغان آورده و به شیعه هویت بخشیده بودـ، جلوۀ خشونت، قساوت و بی‌رحمی دهد و در همین راستا با مدد رسانه‌های جمعی و فضاهای مجازی، عاشورا را با قمه و تیغ و خون و خونریزی معرفی کند که البته تا حدودی هم توفیق یافته است.

برادران وخواهران! ما که ارادتمند حسین(ع) هستیم و شخصیت و هویت‌مان با عاشورا گره خورده، وظیفه داریم نگذاریم عزت و نورانیت عاشورا مخدوش گردد. پس بیاییم با همفکری و هم‌افزایی یکدیگر، تمام تجربه، دانش و هنرمان را برای معرفی صحیح عاشورا به جهانیان به‌کار گیریم.

بدین منظور، در راستای اصلاح چهرۀ خشونت‌بار به‌نمایش درآمده از عاشورا و برندسازی صحیح آن، اگر «عبارت»، «جمله‌» و یا «طرحی» که هم بتواند ابعاد مختلف قیام عظیم عاشورا را به جهانیان معرفی نموده و زیبایی‌های آن را در ذهن‌ها مجسم نماید و هم تبلیغات سوء مغرضانی که می‌خواهند این واقعۀ ارزشمند را با خشونت و خون به جهانیان معرفی کنند، خنثی نماید، به ذهنتان می‌رسد، آن را با دست‌اندرکاران بنیاد بین‌المللی عاشورا در میان بگذارید تا انشالله با مشارکت هم بتوانیم بستری را فراهم کنیم که هر گاه کلمۀ عاشورا مطرح می‌شود، زیبایی‌های آن تداعی گردد و این چاله و گرداب‌های تصنعی از میان برداشته شده و عاشورای واقعی حسین(ع) احیا گردد.

لطفاً پیشنهادات خود را به آدرس farhangi@ashoura-if.com برای ما ارسال فرمایید. بدیهی است که با داوری متخصصان، به بهترین پیشنهاد برگزیده، جایزۀ نفیسی تعلق خواهد گرفت.